luni, 27 decembrie 2010

Takva - Frica de Dumnezeu


Un film despre credinta. Despre relatia personajului cu Dumnezeu. Si, mai ales, despre ispite si frica de Dumnezeu.
Personajul principal, Muharrem, este un musulman pios ce traieste o viata simpla si izolata, respectand cu strictete regulile islamului si invinovatandu-se pentru orice mic pacat sau gand necuviincios, mai ales pentru visele erotice pe care nu le putea controla.
Seicul ordinului sufist pe care Muharrem il frecventa, observand ca acesta este un om extrem de devotat credintei, fara sa pice tentatiilor lumesti, ii propune acestuia sa se ocupa de colectarea datoriilor de la chiriasii proprietatilor ordinului. Neputand sa refuze, din acel moment este nevoit sa iasa din lumea pe care si-o crease si sa infrunte atractiile si dilemele morale.
Iar de aici se naste un puternic conflict interior in ceea ce priveste relatia lui cu Dumnezeu. Este terorizat de frica de a nu pacatui (gandurile erotice revenindu-i mereu), de a nu gresi in fata lui Dumnezeu si de a nu putea fi iertat de acesta. Si, zguduit de astfel de cosmaruri interioare, neputandu-se adapta societatii, drumul catre nebunie este destul de scurt.
Exista oare o limita in ceea ce priveste frica de Dumnezeu? Teama aceasta constanta de a nu gresi fata de Creator intareste credinta sau, din contra, il destabilizeaza pe credincios? Va las sa vizualizati filmul si sa descoperiti drama personajului.
Scenele din moschee, care prezinta ritualul sufist (dhikr sau zikr- invocarea lui Allah) sunt, de asemenea, foarte interesante si expresive, unii dintre actori fiind chiar dervisi autentici.
Personajul principal este interpretat de actorul Erkan Can, iar regizorul se numeste Özer Kızıltan. Un interviu cu el in limba engleza, despre acest film, puteti citi aici.
Filmul l-am luat de aici, cu subtitrare in limba engleza. Si il puteti viziona si aici, fara subtitrare.

6 comentarii:

  1. La multi ani!

    asta ca sa te salut si "la tine acasa" :) iti urez un An Nou dupa placul inimii tale, cu liniste in suflet si bucurii cat nu poti duce!

    foarte tentanta recomandarea cu filmul, sper sa am ocazia sa-l vad.

    toate cele bune,
    C.

    RăspundețiȘtergere
  2. La multi ani!

    Multumesc, multumesc pentru urari :) Si tie iti doresc toate cele bune!

    RăspundețiȘtergere
  3. Buna. Foarte bun blogul, lectiile sunt chiar ajutatoare. Am tot cautat notiuni de gramatica limbii turce pe net, dar asa de bine structurate ca aici nu am gasit. Imi plac si recomandarile de filme. Babam ve oglum l-am vazut si, evident, mi-a placut. Takva il voi pune la descarcat. Poate voi reveni si eu cu niste recomandari literare sau cinematografice.
    Mult succes in continuare!

    RăspundețiȘtergere
  4. Bine ai venit si multumesc pentru apreciere :) Lectiile le-am postat exact in ordinea in care mi-au fost si mie predate. Si mie mi-a placut metoda.
    Orice recomandare e binevenita :) Eu le astept cu placere.
    Multa bafta si tie in invatarea limbii turce!

    RăspundețiȘtergere
  5. Beni yanlış anlama, türkçe yazmayı ve okumayı biliyorum ama bazı gramer kurallarına bakmak gerek var.
    Bu günler Elif Şafak'ın Aşk romanını okuyorum :)
    İyi geceler!

    RăspundețiȘtergere
  6. Oho... dar stii :) Felicitari! Vad ca te pricepi si la completive. Eu nu m-am apucat inca de sintaxa, dar o intuiesc destul de complicata :D

    Iar in ceea ce priveste romanul Aşk, zau de nu-mi faci pofta :) Banuiesc ca il citesti in turca, nu? Eu in limba romana nu am gasit cartea.

    O zi buna si tie!

    RăspundețiȘtergere