duminică, 5 decembrie 2010

Modul conjunctiv (Istek Kipi)

Se reda cu ajutorul sufixului:

-(y) a / -(y) e

-> radacina verbala + sufixul conjunctivului + sufixul personal

Sufixe personale
:

sg.

ps. I - (y) ım, - (y) im
ps. a II-a - sın, -sin
ps. a III-a - Ø

pl.

ps. I - lım, -lim
ps. a II-a - sınız, - siniz
ps. a III-a - lar, - ler

Obs!!! Turcii folosesc pentru persoana a III-a singular si plural imperativul. (-sın, -sin, -sun, -sün si -sınlar, -sinler, -sunlar, -sünler. Aici va reamintiti imperativul)

Ex: okumak = a citi

Ben okuyayım = sa citesc
Sen okuyasın = sa citesti
O okuya (okusun) = sa citeasca
Biz okuyalım = sa citim
Siz okuyasınız = sa cititi
Onlar okuyalar (okusunlar) = sa citeasca


Forma negativa


Ex
: vermek = a da

Ben vermeyeyim = sa nu dau
Sen vermeyesin = sa nu dai
O vermeye (vermesin) = sa nu dea
Biz vermeyelim = sa nu dam
Siz vermeyesiniz = sa nu dati
Onlar vermeyeler (vermesinler) = sa nu dea


Forma interogativa

Ex
: gitmek = a pleca

Ben gideyim mi? = sa plec?
Sen gidesin mi? = sa pleci?
O gide mi (gitsin mi) ? = sa plece?
Biz gidelim mi? = sa plecam?
Siz gidesiniz mi? = sa plecati?
Onlar gideler mi (gitsinler mi) ? = sa plece?


Forma interogativ-negativa

Ex
: yazmak = a scrie

Ben yazmayayım? = sa nu scriu?
Sen yazmayasın? = sa nu scrii?
O yazmaya (yazmasın?) = sa nu scrie?
Biz yazmayalım? = sa nu scriem?
Siz yazmayasınız? = sa nu scrieti?
Onlar yazmayalar(yazmasınlar) ? = sa nu scrie?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu