luni, 1 noiembrie 2010


Elif Şafak - Bastarda Istanbulului

Scriitoare de origine turca, Elif Şafak (Shafak) s-a nascut in Franta si si-a petrecut copilaria si adolescenta in Spania, dupa care a revenit in Turcia, impreuna cu familia sa. In prezent este profesor la Departamentul de Studii despre Orientul Apropiat al Universitatii din Arizona.
A debutat in literatura in 1994 cu povestirea "Kem Gözlere Anadolu", insa a obtinut succesul si recunoasterea publicului turc cu primul sau roman "Sufistii", publicat in 1997 si distins un an mai tarziu cu premiul Mevlana.
Cel de-al doilea roman, "Oglinzile orasului", publicat in 1999 si distins in 2000 cu premiul Uniunii Scriitorilor Turci, a impus-o definitiv in literatura turca. Acestuia i-au urmat "Privirea" si "Palatul paduchilor". Iar apoi a publicat in engleza "Sfanta Nebuniilor Incipiente" (2004) si "Bastarda Istanbulului" (2007).

"Bastarda Istanbulului" este o alta carte ce a atras acuzatii, insa s-a renuntat pana la urma din lipsa de probe. A fost considerata o ofensa la adresa identitatii turce, prin felul indraznet in care scriitoarea a abordat trecutul violent al tarii sale, mai precis genocidul armean din 1915 (deportarea si eliminarea armenilor de catre turci).
Romanul incepe si se termina cu acelasi sfat: "Sa nu blestemi niciodata lucrurile care cad din cer. Nici macar ploaia..." Apoi este prezentata Zeliha pe strazile Istanbulului, care se indreapta catre ginecolog, pentru a avorta. Pe masa de ginecologie este de ajuns sa auda chemarea la rugaciune ca in ea sa se tresara vechea credinta pe care si-o negase, astfel incat renunta la ideea avortului si se hotaraste sa dea nastere Asyei, cea care va deveni "bastarda Istanbulului".
Iar mai departe... va las sa descoperiti acest roman mirosind a Istanbul (toate simturile va vor fi trezite, veti invata chiar si cum sa preparati mancaruri traditionale), in care veti simti forta figurilor feminine, atat de clar reliefate, insa atat de contrastante si in care, in acelasi ton contrastant, veti savura o impletire delicioasa a trecutului cu prezentul, a realului cu fantasticul,a crestinismului cu islamul, a acceptarii cu refuzul, ca mai apoi sa fiti total surprinsi de final, final care nu face decat sa reliefeze implacabilitatea destinului.



Redau mai jos videoul cu speech-ul scriitoarei (recomandat de corydalis), cu titlul "Politica fictiunii". Povesteste excelent, precum scrie. Te cucereste. Selectati subtitrarea in limba romana.

4 comentarii:

  1. am citit si eu cartea, pe nerasuflate (am uitat de cateva ori sa cobor la statia care trebuia) si chiar a fost foarte misto. autoarea mi-a mai placut mult si in acest speech de la TED:
    http://www.ted.com/talks/elif_shafak_the_politics_of_fiction.html

    sper sa mai am ocazia sa mai citesc si alte carti de-ale ei.

    toate cele bune,
    C.

    RăspundețiȘtergere
  2. Waw... am privit si am ascultat nemiscata speech-ul ei. M-a atins. E fascinanta femeia asta... Multumesc mult pentru recomandare.

    RăspundețiȘtergere
  3. ma bucur ca ti-a placut si tie. si eu am fost la fel de fascinata. ma gandesc chiar sa comand carti de-ale ei, chiar de-ar fi sa le citesc in engleza.

    cu bine,
    C.

    RăspundețiȘtergere
  4. Eu am inceput sa citesc acum "Sfantul nebuniilor incipiente", dar parca nu ma tine atat de tare in priza :( E romanul despre care povestea ea ca i-a zis cineva ca e frumos, dar ar fi dorit sa fie scris altfel :D Imi doresc enorm sa citesc "Aşk" ("Sufistii"), dar nu exista editata la noi :( Si mai am in format pdf "Bastarda Istanbulului" in limba turca ("Baba ve Piç"), pentru ziua in care voi reusi eu sa citesc in turca :)) Daca intereseaza pe cineva, dati-mi un semn. Se gaseste si aici http://www.cartidownload.ro/Diverse/571946/Elif_a_afak_Baba_ve_Pia

    RăspundețiȘtergere