miercuri, 8 septembrie 2010

Sufixele posesive

Sunt accentuate.
Pentru temele terminate in vocala, avem sufixele:

sg.
ps.I -m
ps. a II-a -n
ps. a III-a -, -si, -su, -

pl.
ps.I -mız, -miz, -muz, -müz
ps. a II-a -nız, -niz, -nuz, -nüz
ps. a III-a -ları, -leri

Ex: anne = mama
-annem = mama mea
-annen = mama ta
-annesi = mama ei/lui
-annemiz = mama noastra
-anneniz = mama voastra
-anneleri = mama lor

-babam = tatal meu
-baban = tatal tau
-baba = tatal lui/ei
-babamız = tatal nostru
-babanız = tatal vostru
-babaları = tatal lor

Pentru teme terminate in consoane, avem sufixele:

sg.
ps.I -ım, -im, -um, -üm
ps. a II-a -ın, -in, -un, -ün
ps. a III-a -ı, -i, -u, -ü

pl.
ps.I -ımız, -imiz, -umuz, -ümüz
ps. a II-a -ınız, -iniz, -unuz, -ünüz
ps. a III-a -ları, -leri

Ex: kitap = carte
-kitabım = cartea mea
-kitabın = cartea ta
-kitabı = cartea ei/lui
-kitabımız = cartea noastra
-kitabınız = cartea voastra
-kitapları = cartea lor

Exista doua exceptii:

1. su = apa -> su+y
-suyum = apa mea
-suyun = apa ta
-suyu = apa ei/lui
-suyumuz = apa noastra
-suyunuz = apa voastra
-suları = apa lor

2. ne? = ce? -> ne+y
-neyim var? = ce am eu?
-neyin var? = tu ce ai?
-nesi var? = el ce are?
-neyimiz var? = ce avem noi?
-neyiniz var? = ce aveti voi?
-neleri var? = ce au ei?

Ex. de substantiv la plural: eller = maini
-ellerim = mainile mele
-ellerin = mainile tale
-elleri = mainile ei/lui
-ellerimiz = mainile noastre
-elleriniz = mainile voastre
-elleri = mainile lor

Omonimii de forme:

-çocukları = copilul lor
-çocukları = copiii lui
-çocukları = copiii lor

-intre sufixul predicativ de prezent persoana I singular: -kardeşim = eu sunt frate (nu e niciodata accentuat), si sufixul posesiv pentru tema terminata in consoana: (benim) kardeşim = fratele meu (e mereu accentuat)
-intre cazul genitiv: kardeşin = a fratelui, si sufixul posesiv de persoana a II-a sg: (senin) kardeşin = fratele tau.


Ordinea sufixelor la substantive

1. sufixul pluralului
2. sufixul posesiv
3. sufixul cazual

Ex:
-Arkadaşlarıma gitmek istiyorum.
(Vreau sa merg la prietenii mei)
-Kardeşlerimi çok özlüyorum.
(Mi-e foarte dor de fratii mei)

Exceptie:
-cand sufixul posesiv il precede pe cel al pluralui:
-Bugün annemler geliyor.
(Azi vin ai mei; prin forma "annemler" intelegand mama, tata, sora, fratele, cei care sunt in familie)

!!! Sufixul posesiv terminat in vocala nu se lipeste direct de sufixul cazual, ci se adauga "n" de legatura.

Exemple:
-onun babandan kitabı alıyorum
(iau cartea de la tatal lui)
-kitap onun arabandadır
(cartea e in masina lui)
-onun evine gidiyorum
(merg la casa lui)

3 comentarii:

  1. Buna!Am luat-o de la 0 cu turca.Invat de una singura de unde gasesc si situl ma ajuta foarte mult.
    Am o nelamurire:
    de ce la exemplul pt. temele terminate in consoana,si anume la cuvantul kitap,la pers.1,2,3 singular si 1,2 plural se schimba p cu b???

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna!
    Unele consoane surde de la finalul cuvintelor, sub influenta unor vocale, se transforma. Astfel:

    -p devine b
    -k se transforma in -ğ/-g
    -t devine d
    -ç devine c.

    Mai multe aici: http://limbaturcaprinochiimei.blogspot.com/2010/07/sonorizarea-consoanelor-surde-finale-la.html#comment-form

    Bafta multa in continuare!

    RăspundețiȘtergere
  3. Dr. Makha este un om cu mari puteri spirituale din cauza puterii sale de vrajă, am reușit să-mi recuperez soțul după 3 ani de divorț. Treceam printr-o perioadă foarte proastă din cauza divorțului, așa că căutam ajutor online când am dat peste mărturia unei doamne care a descris cum vrăjitorul a ajutat-o ​​să aibă un copil folosind un medicament pe bază de plante, am primit contactul. si i-a explicat situatia, a facut o vraja si sotul meu s-a intors la mine in a treia zi inca e magie pentru mine, sunt foarte fericit sa revin cu iubirea vietii mele. îl puteți contacta pe Dr. Makha vrăjitorul la numărul său de whatsapp: +1(815)564-3618 sau e-mail: makharituals@gmail.com el m-a ajutat Sunt sigur că vă va ajuta și cu problema vieții tale.

    RăspundețiȘtergere