luni, 20 septembrie 2010


Orhan Pamuk - Ma numesc Rosu (Benim adım Kırmızı)

Orhan Pamuk este cel mai cunoscut scriitor turc contemporan, laureat al Premiului Nobel pentru literatura pe anul 2006, care "in cautarea sufletului melancolic al orasului sau natal, a descoperit noi simboluri pentru infruntarea si impletirea dintre culturi."
Opera sa a fost tradusa in peste 40 de limbi si publicata in peste 100 de tari. Aceasta cuprinde romane, printre care "Beyaz Kale" ("Fortareata alba"), "Kara Kitap" ("Cartea Neagra"), "Yeni Hayat" ("Viata cea noua"), "Benim adım Kırmızı" ("Ma numesc Rosu"), "Kar" ("Zapada"), si un volum de memorii dedicat Istanbulului.

In romanul "Ma numesc Rosu" intalnim un Istanbul nelinistit si crepuscular la sfarsit de epoca otomana... Pe malurile Bosforului, lumea fascinanta a miniaturistilor bantuita de crime misterioase... Un roman coborat dintr-un covor oriental, demn de "O mie si una de nopti"... O fantezie, un puzzle filosofic la limita dintre Occident si Orient...

Fragmente:

"Inainte de pictura era intuneric, iar dupa pictura tot intuneric va fi. Ne amintim ca Dumnezeu ne-a spus "sa fim", laolalta cu vopselele, cu harul si cu dragostea noastra. A-ti aminti inseamna a sti ce ai vazut. A sti inseamna a-ti aminti ce ai vazut. A vedea inseamna a sti fara a-ti aminti. Prin urmare, a picta inseamna a-ti aminti de intuneric. Dragostea de pictura a marilor maestri este dorinta de a reveni, odata cu culorile, la intunericul lui Dumnezeu, stiind ca vazul si culorile au fost zamislite din intuneric. Cel care nu are memorie nu-si aminteste nici de Dumnezeu, nici de intunericul Sau. Pictura tuturor maestrilor cauta, in culori, acel intuneric profund din afara timpului. "


"Cartile nu adauga nefericirii omenesti decat o anumita adancime, pe care noi o socotim a fi consolare."


"Cum pot fi istorisite culorile pe care le-am zarit in timpul acestei miraculoase inaltari la cer? Am vazut ca intreaga lume e faurita din culori, ca totul era colorat. Am priceput acum ca minunea care ma primea in brate cu dragoste, care ma lega de intreaga lume era culoarea, dupa cum am simtit ca forta care ma deosebea de toate celelalte lucruri era faurita din culori. Am vazut ceruri de culoare portocalie, trupuri frumoase de culoarea frunzei verzi, oua cafenii, cai legendari de culoare azurie."

"-Zugraviti, maestre, simtamantul de rosu, pentru cel care n-a vazut niciodata aceasta culoare.
-Daca l-am putea atinge cu buricul degetului, ar fi ceva intre fier si arama. Daca l-am putea lua in palme, ne-ar arde. Daca l-am putea gusta, ar fi satios ca o carne sarata. Daca l-am putea lua in gura, ne-ar umple-o. Daca l-am putea mirosi, ar mirosi a cal. Daca ar mirosi a floare, ar semana cu musetelul, nu cu trandafirul rosu."


Portrait of Orhan Pamuk


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu