duminică, 24 octombrie 2010

Predicatul nominal la trecut determinat

Se realizeaza cu urmatoarele forme verbale copulative:

sg.

ps. I: idim = am fost, eram
ps. a II-a: idin = ai fost, erai
ps. a III-a: idi = a fost, era

pl.

ps. I: idik = am fost, eram
ps. a II-a: idiniz = ati fost, erati
ps. a III-a: idiler = au fost, erau

Ex:

-Ben emekli idim. (Eram pensionar)
-Sen çocuk idin. (Erai copil)
-O heyecanlı idi. (Era emotionat)
-Biz sinirli idik. (Am fost nervosi)
-Siz öğretmen idiniz. (Ati fost profesori)
-Onlar küçük idiler. (Erau mici)

Formele contrase in sufix:

sg.

ps. I: - (y)dım, -(y)dim, -(y)dum, -(y)düm
ps. a II-a: -(y)dın, -(y)din, -(y)dun, -(y)dün
ps. a III-a: -(y)dı, -(y)di, -(y)du, -(y)dü

pl.

ps. I: -(y)dık, -(y)dik, -(y)duk, -(y)dük
ps. a II-a: -(y)dınız, -(y)diniz, -(y)dunuz, -(y)dünüz
ps. a III-a: -(y)dılar, -(y)diler, -(y)dular, -(y)düler

Ex:

-Ben mutlu idim / mutluydum = eram fericit
-Sen akıllı idin / akıllıydın = erai cuminte
-O öğrenci idi / öğrenciydi = era elev
-Biz heyecanlı idik / heyecanlıydık
-Siz kötü idiniz / kötüydünüz
-Onlar cimri idiler / cimriydiler = erau zgarciti
-Ben memur idim / memurdum = eram functionar
-Sen öğretmen idin / öğretmendin
-O konuksever idi / konukseverdi = era ospitalier
-Biz iyimser idik / iyimserdik = eram optimisti
-Siz kötümser idiniz / kötümserdiniz = ati fost pesimisti
-Onlar cesur idiler / cesurdular = au fost viteji

-p, ç, t, k, s, f, h => -d > -t

Ex:

-Ben küstüm = eram suparat
-Sen küçüktün = erai mic
-O avukat = era avocat
-Biz çocuktuk
-Siz büyüktünüz
-Onlar artisttiler

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu