miercuri, 16 iunie 2010

Forma negativa

Ordinea este urmatoarea:
-radacina verbala + sufixul negatiei (-ma, -me)+ yor + sufixul personal predicativ.
Insa sufixele negatiei, sub influenta vocalei anterioare, vor deveni:

1.
-a > -ı => sufixul negatiei este: -
2. -a > -u => sufixul negatiei este: -mu
3. -e > -i => sufixul negatiei este: -mi
4. -e > -ü => sufixul negatiei este: -

Exemple:

1. bakmamak = a nu privi
Ben bakyorum = eu nu privesc
Sen bakyorsun = tu nu privesti
O bakyor = el nu priveste
Biz bakyoruz = noi nu privim
Siz bakyorsunuz = voi nu priviti
Onlar bakyorlar = ei nu privesc

2. koşmamak = a nu alerga
Ben koşmuyorum = eu nu alerg
Sen koşmuyorsun = tu nu alergi
O koşmuyor = el nu alearga
Biz koşmuyoruz = noi nu alergam
Siz koşmuyorsunuz = voi nu alergati
Onlar koşmuyorlar = ei nu alearga

3. gelmemek = a nu veni
Ben gelmiyorum = eu nu vin
Sen gelmiyorsun = tu nu vii
O gelmiyor = el nu vine
Biz gelmiyoruz = noi nu venim
Siz gelmiyorsunuz = voi nu veniti
Onlar gelmiyorlar = ei nu vin

4. gülmemek = a nu rade
Ben gülyorum = eu nu rad
Sen gülyorsun = tu nu razi
O gülyor = el nu rade
Biz gülyoruz = noi nu radem
Siz gülyorsunuz = voi nu radeti
Onlar gülyorlar = ei nu rad

-Indiferent de modul si timpul la care se afla predicatul, accentul pica intotdeauna pe silaba dinaintea sufixului negatiei, cand verbul este la forma negativa.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu